Auto wel of niet invoeren

18
5939

Het is best lastig om beslissingen vooraf te nemen! We verhuizen, zoals het er nu voorstaat, in December. We zijn al maanden aan het voorbereiden en daar hoort het nodige regelwerk bij.

Zo dachten we eerst heel gemakkelijk over het meenemen van onze 2 auto’s en camper. Totdat we hoorden dat het niet altijd zo eenvoudig gaat. Er zijn verhalen over dat het “appeltje eitje” kan zijn en er zijn verhalen dat het een langslepende kwestie met hoge kosten kan worden.

Er blijken twee verschillende opties te zijn;

invoeren inboedel of los van inboedel (gewone invoer).

auto-invoeren-portugal

Via inboedel gaat het gepaard met verschillende wettelijke regels:

  • de auto moet minimaal 1 jaar op naam staan
  • je moet kunnen bewijzen dat je minimaal 1 a 1 1/2 jaar in Nederland hebt gewoond
  • de auto mag het eerste jaar niet verkocht worden na invoer en de eerstvolgende 2-5 jaar kan het niet verkocht worden omdat je dan een enorm hoog percentage moet betalen
  • je moet een jaar lang gebruikersrekeningen ter inzage hebben
  • je mag geen belastingaangifte hebben gedaan in Portugal
  • de auto mag niet worden uitgevoerd en niet worden geschorst
  • Er moet een COC/CVO formulier bij de auto zitten (via dealer in Nederland geleverd worden). Als dit formulier er niet is kan dit worden aangevraagd in Portugal maar de kosten hiervan zijn vrij hoog (tussen €150-€400,-)

Voordeel van invoer via inboedel zijn dat de kosten uiteindelijk lager liggen dan een normale invoerprocedure. Groot nadeel is de bovengenoemde wettelijke regels.

Invoer via douane (gewone invoer):

  • je betaalt invoerbelasting o.a. afhankelijk van de CO2 uitstoot van de auto, aantal cilinders en bouwjaar. Dit kan oplopen tot behoorlijk hoge bedragen (duizenden euro’s).
  • Er moet een COC/CVO formulier bij de auto zitten (via dealer in Nederland geleverd worden). Als dit formulier er niet is kan dit worden aangevraagd in Portugal maar de kosten hiervan zijn vrij hoog (tussen €150-€400,-)
  • na het aanleveren van de benodigde documenten bij de douane kan het hele proces nog eens 6-12 maanden duren voordat er een uitspraak komt.

Zoals ik het heb begrepen is er dus vooraf geen sluitend antwoord te geven over wat de kosten gaan zijn over het invoeren van onze auto’s. Het risico vinden wij te groot dat we tegen hoge kosten en slepende procedures aan gaan lopen.

Er bestaat ook een mogelijkheid om een tussenpersoon in te schakelen die alles voor je regelt, er wordt dan veel werk uit handen genomen. Helaas biedt dit alsnog geen zekerheden en vraagt een tussenpersoon natuurlijk ook een vergoeding voor haar/zijn werk.

Wij kiezen er voor onze auto’s in Nederland te verkopen en een auto in Portugal aan te schaffen.

Maar omdat we tegen zoveel vragen aanliepen over dit onderwerp heb ik er een blog over geschreven. Wellicht helpt het jou in het maken van een beslissing over dit onderwerp.

Misschien is mijn informatie niet volledig en zijn er mensen die andere ervaringen hebben.

Deel ze daarom graag hieronder het blog bericht.

Belangrijk detail: binnen 2 maanden nadat je in Portugal bent gaan wonen moet je je rijbewijs laten valideren

 

18 REACTIES

  1. Wij herkennen dat, wij hadden 3 auto’s, een Mercedes oldtimer hebben we gelijk maar verkocht. De Corvette C5 targa en Chrysler 300C CRD touring, beiden behoorlijk vervuilende auto’s zouden we meenemen en hadden er al 2 garage plekken voor bij onze aangekochte appartement op het Amendoeira Golf Resort. Met pijn in ons hart hebben we van de een op de andere minuut besloten om beiden te verkopen (is al gebeurd) vanwege de landurige problemen die we zeker zouden tegenkomen met de invoer bij de verhuizing en het risico dat we voor iedere auto apart ja, lees goed ruim 16000 E zouden moeten betalen. Dit hebben we besloten een paar dgn. geleden nadat Ali Kotoun die adviseert en helpt bij invoeren het ook niet echt meer zag zitten. Dat betekende wel dat de verhuizer gebeld moest worden dat de Corvette niet vervoerd hoefde te worden in een vrachtwagen, maar dat we ook niet met de Chrysler in 4 dgn, naar PT zouden rijden. Hals over kop 2 tickets bestelt voor 10 nov. a.s. en al mijn overnachtingen onderweg ook weer met wat problemen hebben gecanceld. Ga zo maar door. Groet Nancy

    • Bedankt voor je reactie Nancy! Dat klinkt als een situatie die je niet wil meemaken 🙁 €16000 is absurd veel geld!!! Toch heb je, ondanks je korte termijn waarop je alles halsoverkop moest regelen, een hoop leed voorkomen denk ik.

      Maar ik had inderdaad ook contact met Ali gehad en twee andere tussenpersonen met daarnaast nog verschillende persoonlijke ervaringen van mensen die het invoeren afraden.

      Jammer genoeg dus de auto’s verkopen en met pijn in ons hart ook de camper (die momenteel nog in Portugal staat).

  2. Komt ook mij bekend voor. Toen we naar Duitsland gingen verhuizen. Lang verhaal kort, het scheelde veel tijd aan rompslomp en geld om gewoon hier onze auto’s te verkopen en daar weer nieuwe aan te schaffen. En vice versa ook trouwens toen we weer terug gingen. Al die regeltjes ik werd er moe van. Even zo met de ziektekosten verzekering, heb je je daar al in verdiept?

    • Ja dat vermoed ik ook! In ziektekosten ben ik mij nu aan het verdiepen. Daarover zijn ook heel veel verschillende verhalen. Wat is jouw ervaring daarmee Stephanie?

  3. Marjolein en Nancy , ik zie dat jullie met A,K bezig zijn geweest.
    Lekker dan
    Toen ik naar Portugal ging heb ik alles verkocht
    Geen gezever
    Maar een goede vriend van mij heeft het toen gedaan via die persoon ,heeft 2 jaar geduurd, reden, slecht werk geleverd
    De veel gemaakte fout en ik weet zeker ik wordt aangevallen, jullie gaan de NCA gids door en hoppa neem een nederlander want dat is makkelijk.
    Heb ik ook even gedaan, maar zag dat die juist WAARDELOOS waren.
    Er zijn meer wegen, dan de NCA.
    Verhuizers erin , zijn ook zoooooooooo goed dat je na 3 jaar je spul hebt.
    Maar post vraag en luister, naar de vele die hier al jaren wonen,.

    • Ik moet daar toch nog even op aanvullen dat ik zelf juist niet alleen bij de NCA voor info en tussenpersonen te raden ben gegaan.

      Ik heb inmiddels contact gehad met de RDW in Nederland, nog een Engels tussenpersoon in Portugal en een Portugees sprekend tussenpersoon in Portugal. Daarnaast lees ik op internet veel dezelfde verhalen en heb ik ervaringsverhalen gehoord van Nederlanders die inmiddels in Portugal wonen die jammer genoeg ook tegen problemen zijn aangelopen bij invoer.

      Natuurlijk zullen er ongetwijfeld ook succesverhalen zijn maar het risico is mij vooraf te groot.

      • Ik bedoel met jullie, niemand persoonlijk, maar ik weet dat het gebeurd. Heeft U verder vragen op fboek vaneijkcees.
        Maar ik bagataliseer niet en laat ik even duidelijk zijn, Marjolein is een van de weinige die alles en echt alles uitpluist en informatie zoekt.
        Maar U mag mij altijd mailen als er iets fout overkomt
        vaneijkcornelis@gmail.com

  4. Mijn ziektekostenverzekering was een drama. Maar dat kwam omdat ik vroeger als vriendin van een militair in seedorf gewoond heb. Dan woon je in Duitsland maar staat ingeschreven in een Nederlandse gemeente (vergeten welke) was via Unive particulier verzekerd bij mijn (ex)vriend. Jaren later ging ik daar ‘echt’ wonen en dan snappen zowel de NL als de Duitsers er niets meer van. Wel in Duitsland gewoon maar niet in Duitsland verzekerd? Kan niet en mag niet kreeg ik van beide kanten te horen. Drama’s gehad. Dat zal jij niet hebben dus, maar je erin verdiepen is volgens mij geen overbodige luxe….

    • O wat een gedoe he? Ja soms denk je dat alles goed geregeld is en dan blijkt dat niet zo te zijn.

      Het is voor ons ook een hoop uitzoekwerk, er zijn zoveel meningen, deskundigen en instanties. En het is aan de ene kant lastig om vooraf het te moeten regelen maar aan de andere kant moet je ook goed voorbereid zijn.

    • Maar mbt ziektekosten, geval Duitsland, is totaal niet te vergelijken met hier.
      Ja soms kom je voor rare en onverwachte zaken te staan.
      Maar dded de defensie daar niets aan ?
      Raar toch.

  5. MBT auto invoeren , ja is een hele materie
    Mijn advies is verkopen en helaas hier kopen.maar autos zijn vrij duur in Portugal, en als je koopt doe het bij goede garage!!!!
    Lter evt meer hierover.
    Ziektekosten kan via een verzekeringsagent, en op zeer vele andere manieren , internet bv, maar dan moet je wel de taal goedspreken/begrijpen, of in het Engels evt.doen.
    Zelf nooit gedaan, ja vergeleken
    Omdat ik zaken begon, alles via de seg socail gedaan
    Premie afdragen en basis verzekerd!
    <nooit probleem gehad.

  6. Hoi allen ik woon nu al weer 4 jaar in Portugal en ( ziekte)verzekeren is geen probleem ,als je dat kan, maar dat ligt dan aan Nederland , zolang je uitgeschreven ben uit NL en ingeschreven ben als non habitual in Portugal> Mapfre goede ervaring mee en niet te duur ( geloof afpop en nca niet ,hun to do list in zwaar incorrect ,belangrijk doen kan daar wel ) .
    Rijbewijs omzetten en of registreren ( behoor je te doen .zolang hij maar nog geldig is ) doe dat vooral via een kantoortje bv,www.doclagos.com in lagos goedkoop en echt het scheelt je veel keren rijden ….boven de 50 jaar of leeftijd , zorg voor een doctor attest en met een vrachtwagen rijbewijs een shrink test erbij ( bv hier via alvor hospital) ong 190 euro totaal …vrachtwagen niet verzekerd .
    dan kijk of je rijbewijs de zelfde naamstelling heeft als je paspoort anders moet je een erkenning van je naam halen via je frequesia .( 5 euro) ……het kan en simpel maar weet de weg te bewandelen en vooral CALME CALME het is Portugal waar je wilt wonen en niet NL haast .
    auto invoeren kan een crime zijn vanwege protectie markt hier elek gemeente heeft bijna hun eigen regelingen dus ook hier weer maak gebruik van een locale kantoortje ( dus niet een NL of NCA of AFPOP) . bekijk verschil en anders koop in Portugal …. prijzen iets hoger maar minder gezever….en meteen P platen op je bak .
    auto kopen in Portugal kijk bv standvirtual.pt of auto24moteres.pt eerst …..of rondrijden . autos met een telefoon nummer op hun raam zijn in de verkoop ( wettelijk) .of vraag in je Portugees stamkroeg ..
    en vooral een advies een Portugees handelt niet echt ,maar wilt alleen geen problemen, dus ga vooral niet op zijn hollands te keer blijf Nederlander CALME ….
    of te wel brand het licht niet ,steek een kaars aan, en geniet .

    • Beste Rene,

      Excuus voor mijn late reactie. Ik heb problemen met de website gehad waardoor ik niet meer op reacties kon reageren maar dat is inmiddels gelukkig opgelost.
      Bedankt voor je aanvullingen. Wat betreft je tip voor het laten registreren van het rijbewijs via het kantoor in Lagos, is dit ook wanneer je al een (Nederlands) rijbewijs hebt en deze in Portugal wil laten registreren?

      Hartelijke groet
      Marjolein

  7. ik lees hier omdat ik een camper wil kopen en dus invoeren in Portugal. Hi hi, kan dus gelet op de berichten beter een camper in Portugal kopen. Wie weet een eerlijk goed bedrijf ?

  8. Wij wonen nu 5 jaar in portugal in alcobaça. De camper ingevoerd en een citroen bus. Gelukkig stonden het kenteken van de bus op mijn naam en de camper op naam van mijn vrouw. Niks met kantoren die voor 500€ dat varkentje voor jouw wassen maar direkt naar alfandega gegaan in Peniche en hebben niets betaald behalve wat legeskosten. Wij mochten EEN voertuig per persoon invoeren. De motor kon ook zonder kosten worden ingevoerd. Daarna naar IMT en wij kregen na keuring van de voertuigen de kenteken platen.
    Bovendien kregen wij in
    Neferland een percentage terug van de betaalde BPM. De autos waren iets langer in ons bezit dan 2 jaar. Wij mochten de autos niet binnen 5 jaar verkopen. Alles bij elkaar duurde de invoer nog geen 4 maanden. Hoezo moeilijk. Een auto hier kopen is veel te duur. Mijn bus bracht in Nederland 7500€ op en hier moest ik er tweede hands 12000€ voor betalen bleek achteraf.

  9. Dag allemaal,
    Heb de afgelopen maanden met veel liefde 30 meter koperleiding, exotische vilt- en teflonringen en een ziljoen andere dingen onder mijn 30 jaar oude Citroen BX geschroefd, maar ik vrees dat ik Limousientje (2e eigenaar, weinig kilometers) niet mee ga nemen. Snik.. De verhalen hier over positieve discriminatie van buitenlandse auto’s zijn te erg.
    Mijn vraag: iemand ervaring met het importeren van een 35 jaar oude Kawasaki Gpz 750? Motorfiets: geen APK hier, ik gok geen keuring(en) in Portugal. Maar wellicht net zo’n afhoudende papierwinkel als met een auto?
    Ik hoor graag van jullie.
    Bedankt en vriendelijke groet, Harrie

    • Beste Harrie,

      Wat betreft het invoeren van je Citroen BX zou ik nog eens opnieuw goed navraag doen aangezien vorig jaar de regels veranderd en in sommige opzichten wat verruimd zijn.
      Misschien kan je eens contact opnemen met Alie Kouton mimosa@mail.telepac.pt, zij kan je wellicht advies geven wat het beste is om te doen. Zo ook wat betreft je vraag over de motorfiets.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here